Mengenal Teori Motivasi Maslow

Motivasi merupakan satu penggagas dan dorongan dari dalam hati seseorang untuk melaksanakan a MENGENAL TEORI MOTIVASI MASLOW
1.0  Pendahuluan
Motivasi merupakan satu penggagas dan dorongan dari dalam hati seseorang untuk melaksanakan atau bertindak mencapai sesuatu tujuan. Motivasi boleh juga dikatakan sebagai rancangan atau kehendak untuk menuju kejayaan dan mengelakkan dari kegagalan hidup. Dengan kata lain motivasi ialah proses menghasilkan tenaga oleh keperluan diarahkan untuk mencapai sesuatu tujuan. Seseorang yang mempunyai motivasi berarti ia telah memperolehi kekuatan untuk mencapai kesuksesan dan keberhasilan dalam kehidupan. Dalam organisasi kelompok kerja, motivasi menjadi penggagas kepada keberhasilan organisasi. Dengan adanya motivasi, maka wujudlah kerjasama, ssaling pundak membahu antara satu anggota dengan lainnya.
Motivasi memegang peranan yang sangat penting dalam bidang pendidikan. Guru dan murid memerlukan motivasi untuk mengerakkan dirinya untuk mencapai kualitas kerja atau keberhasilan yang lebih Sukses. Di sini motivasi boleh ditakrifkan sebagai kebolehan atau persetujuan yang dilaburkan untuk menyebarkan tenaga demi mencapai matlamat atau juga penghargaan. Oleh yang demikian motivasi ialah merupakan keadaan apabila keperluan insan itu dipenuhi dengan diberi ganjaran dan sesuatu status yang baik. Ekoran daripada itu, mereka akan bekerja dengan lebih baik kerana tiada lagi kebimbangan, rasa selamat dan kehidupan yang terjamin telah tersedia untuk mereka. Begitu juga dengan kepuasan, kalau seseorang itu diberi motivasi, maka secara tidak pribadi kehendak mereka telah dipenuhi .

Terpenuhnya kehendak dan kemahuan oleh seseorang itu boleh memperlihatkan suatu kepuasan yang tidak terhingga pada diri seseorang. Pada masa yang sama guru juga menjadi “motivator” kepada pelajar-pelajarnya untuk berjaya dalam kehidupan mereka. Seorang guru yang baik mesti mempunyai motivasi yang dinamik, cekap dan sentiasa berusaha untuk memajukan serta meningkatkan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Guru yang bermotivasi juga mempunyai tenaga untuk menjadi penggagas kepada pelajar-pelajarnya.


Pelajar yang bermotivasi ialah pelajar yang mempunyai minat untuk berguru bagi mencapai matlamatnya. Mereka akan mendengar dan memperlihatkan perhatian sepenuhnya kepada pelajarannya. Mereka aktif di dalam dan di luar kelas, gampang bertindak dan sedia mendapatkan teguran dan instruksi guru. Mereka boleh sanggup bangkit diatas kaki sendiri dan suka memperlihatkan pandangan dan pendapat dalam kelas. Pelajar-pelajar menyerupai ini mempunyai penggagas dalam dirinya untuk mencapai kecemerlangan akademik dan juga dalam hidup keseluruhannya. Oleh itu pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di sekolah boleh dicapai melalui guru dan pelajar yang sentiasa bermotivasi. 

Ahli-ahli psikologi beropini bahawa tingkah laris insan bisa dipengaruhi oleh beberapa faktor. Adakalanya insan bertindak menurut perasaan dan nalurinya sendiri dan juga kadang-kala dipengaruhi oleh pandangan dan pendapat lingkungan sekitar. Melalui apa cara pun, insan bertindak untuk mencapai sesuatu matlamat dan ia akan mencari jalan yang paling gampang untuk mancapai matlamat tersebut. Apa yang mendorong insan bertindak untuk sesuatu tujuan itu ialah apa yang dinamakan “motivasinya” Untuk memahami dengan lebih mendalam perihal tindakan insan ini kita perlulah mengkaji beberapa teori yang berkaitan. Kaprikornus teori yang akan diketengahkan disini ialah perihal teori motivasi “Maslow”.

2.0  Teori Motivasi Maslow
Struktur dan fungsi di dalam tubuh organisme mempunyai keperluan yang tertentu. Telah diakui bahawa insan sebagai makhluk yang paling tinggi mempunyai keperluan yang kompleks. Berdasarkan Atan Long ( 1976 : 131 ), Maslow (1954) telah menjelaskan bahawa keperluan-keperluan insan itu berperingkat-peringkat. Sesuatu peringkat keperluan yang lebih tinggi mustahil diperolehi sebelum keperluan yang lebih rendah peringkatnya dipenuhi terlebih dahulu. Pada peringkat yang paling asas terdapat keperluan hayat ataupun keperluan fisiologi. Setelah keperluan ini dipenuhi baharulah keperluan keselamatan, diikuti keperluan kasih-sayang, seterusnya peringkat penghargaan individu atau penghormatan diri dan peringkat tertinggi atau puncak bagi keperluan insan ialah peringkat keperluan bagi penyempurnaan kendiri.
Peringkat keperluan insan mengikut teori Maslow ini sanggup dilihat menyerupai uraian di bawah.
1. Keperluan Estetik
2. Keperluan Mengetahui
3. Penyempurnaan Diri
4. Penghargaan Kendiri
5. Kasih Sayang
6. Keselamatan
7. Fisiologi Religi
Model Maslow yang berbentuk peringkat itu merupakan perkembangan ‘ontological’ individu kerana setiap peringkat perkembangan perlu dilalui oleh individu contohnya pada masa bayi atau kanak-kanak, individu memerlukan proteksi dan keselamatan, diikuti dengan kasih-sayang, dan penghormatan diri dan keperluan ini terus bertambah sehingga kepada peringkat penyempurnaan kendiri. Kajiannya mendapati semakin tinggi keperluan individu itu maka semakin kurang pergantungan kepada persekitaran social kerana dalam hal ini individu memakai pengalaman lampau untuk menentukan tingkah-lakunya. Pada masa ini motivasi bergantung kepada kemahuan dalaman, kemampuan, potensi, bakat, dan kreativiti impuls individu. Sementara itu persekitaran sosial merupakan faktor desakan dalam mencapai kemahuan ini. Maka dengan itulah juga Maslow menamakan keperluan peringkat terbawah sebagai keperluan kekurangan dan peringkat paling tinggi sebagai keperluan perkembangan.

2.1  Keperluan Fisiologi
Mengikut teori Maslow, peringkat ini merupakan keperluan yang paling asas. Keperluan ini ialah penting bagi kehidupan sesuatu organisme, apatah lagi manusia. Keperluan asas ini merangkumi apa yang diharapkan untuk diri atau fizikal seseorang menyerupai keperluan mendapatkan makanan, minuman dan daerah tinggal. Membicarakan teori motivasi Maslow dalam konteks pendidikan, pelajar-pelajar yang menerima kurang kuliner tidak sanggup menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap pelajaran mereka. Ini kerana kesan daripada kekurangan keperluan ini akan menjadikan kesihatan pelajar terganggu atau terjejas. Bagi mengelakkan kasus ini berlaku, para guru sepatutnya memperlihatkan perhatian dan mengambil berat kepada gejala yang memperlihatkan apa-apa kekurangan dari segi fizikal pelajar itu. Sekiranya keperluan ini tidak dipenuhi pelajar akan kurang bermotivasi atau berminat terhadap pelajaran.
Selain itu, salah satu lagi yang termasuk dalam keperluan asas insan ialah keperluan seks. Keperluan ini akan mencapai kemuncaknya apabila seseorang itu mencapai peringkat baligh. Melalui keperluan ini, setiap individu sanggup mengetahui peranan jantina masing-masing. Mereka perlu berkahwin untuk memenuhi keperluan seks. Bagi remaja yang cuba memenuhi keperluan seks melalui relasi seks yang tidak selamat, boleh mendatangkan penyakit yang berbahaya kepada mereka. Kekurangan keperluan seks boleh mengakibatkan seseorang individu tidak sanggup melaksanakan tugasan lain kerana keperluan ini ialah merupakan keperluan utama yang perlu dipenuhi terlebih dahulu.

2.2 Keperluan Keselamatan
Telah menjadi lumrah setiap yang bernyawa, aspek keselamatan amat penting dalam hidup. Demikianlah tiap-tiap individu memerlukan keperluan ini tetapi dengan kekuatan yang berbeza-beza.. Ada individu yang kurang mempunyai keperluan ini dan menjadikannya lebih gemar bersendirian, tetapi ada individu yang mempunyai keperluan ini dengan kuatnya sehingga menjadikannya bergantung di dalam banyak hal kepada orang lain. Keperluan ini boleh jadi timbul daripada keadaan belum dewasa kecil yang tidak sanggup hidup dengan sendirinya dan memaksa ia bergantung kepada orang sampaumur terutama ibu bapa untuk mendapatkan keperluan ini semoga ia sentiasa dilindungi. Sebagai tumpuan semasa dalam kesakitan seorang kanak-kanak amat memerlukan jagaan ibu bapa. Sikap kepekaan dan keprihatinan seorang ibu atau bapa yang bertanggungjawab diharapkan demi menjaga keselamatannya dan hasil penyelidikan yang dibentuk oleh Harlow dan Zimmerman (1958) menurut kajiannya turut memperlihatkan betapa pentingnya perdampingan dan sentuhan orang sampaumur kepada seseorang kanak-kanak.
Hal yang sedemikian turut berlaku di dalam kelas. Pelajar-pelajar memerlukan keselamatan daripada seorang guru iaitu dalam bentuk disiplin. Oleh itu dari peringkat awal lagi, kanak-kanak perlu diajar akan disiplin ini. Mereka dilarang dibiarkan mendisiplinkan diri mereka sendiri. Sebagai seorang yang berpengalaman, wajarlah ibu bapa memainkan peranannya dalam mendidik dan mengajari kanak-kanak akan hal ini.
Di dalam kelas guru pula berperanan besar. Keselamatan di dalam kelas sanggup dijamin jikalau seseorang guru itu bertindak dengan konsisten. Ini kerana pelajar-pelajar itu akan sanggup berguru dengan lebih berkesan kalau mereka sanggup mengetahui perasaan atau ‘mood’’ guru itu. Contohnya, cara seseorang guru itu memperlihatkan arahan. Semestinya setiap instruksi yang diberi tidak bercanggah. Di samping itu apa yang penting juga guru seharusnya ada perilaku toleransi terhadap para pelajarnya. Ini kerana pelajar-pelajar akan berasa selamat dan membolehkan mereka sanggup menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap proses pembelajaran.

2.3  Keperluan Kasih-sayang
Berdasarkan Teori Maslow, turut diharapkan keperluan ini untuk mendapatkan relasi yang mesra, kasih-sayang, dan perasaan diri. Kebiasaan yang berlaku di dalam kelas, pelajar adakala akan berasa terganggu apabila terjadi perkelahian atau perbalahan antara satu sama lain. Mereka berasakan diri dan emosi mereka berada di dalam keadaan yang tidak stabil mengakibatkan tidak sanggup menumpukan perhatian terhadap proses pembelajaran mereka. Keadaan ini akan menjadi lebih kritikal dan tegang jikalau mereka dimarahi pula oleh guru dan dikenakan denda. Situasi ini akan menimbulkan rasa tidak bahagia di kalangan pelajar terbabit dan mencicipi diri mereka seperti tidak disukai, dihargai, atau tidak dipedulikan oleh guru mahupun kawan-kawan. Ekoran daripada itu keinginan, minat, juga kehendak atau motivasi mereka untuk berguru akan pudar dan lenyap.
Dalam konteks ini, guru perlulah memberi tunjuk-ajar kepada mereka dengan menasihati atau mengadakan sesi kaunseling untuk mengeratkan relasi yang baik sesama mereka. Apa yang penting juga ini akan sanggup memelihara relasi yang baik dan mesra di antara pelajar dengan guru. Melalui cara ini, pelajar akan mencicipi mereka diterima, dihormati, serta dihargai oleh anggota lain dalam komuniti yang kecil dan mereka ada hak milik keanggotaan dalam komuniti tersebut. Secara tidak langsung, proses pengajaran pembelajaran berjalan dengan baik, harmonis, lancar, dan berkesan kerana masing-masing individu telah sanggup memenuhi keperluan kehendaknya.

2.4  Keperluan Penghargaan Kendiri
Satu unsur besar dalam pelatihan konsep kendiri ialah penerimaan. Penerimaan oleh keluarga, guru dan rakan sebaya amatlah penting. Penerimaan bermaksud menghargai sifat-sifat istimewa individu sebagai insan unik yang bebeza dengan individu lain dari segi sikap, pengetahuan dan kemahiran.Penerimaan bererti memberi peluang kepada individu berguru mendapatkan diri mereka sendiri.Penerimaan rakan sebaya penting supaya mereka tidak merasa tersingkir.Murid yang diterima kerap kali memperolehi prestasi akademik yang tinggi berbanding individu yang tidak diterima rakan sebaya. Murid yang diterima merasai diri mereka dihargai, dikasihi dan bernilaai.Oleh itu mereka sanggup berinteraksi secara positif membincangkan persoalan pembelajaran dalam kumpulan.Guru perlu menyediakan aktivviti menyerupai projek-projek bagi setiaap murid supaya mereka sanggup berdamping dan mendampingi murid yang lain.
Setiap individu memerlukan evaluasi yang tinggi dan stabil perihal diri mereka. Bagi memenuhi kehendak atau membolehkan kasus ini berlaku, terlebih dahulu seseorang itu perlu menghormati dirinya sendiri dan berusaha pula menjadikan dirinya dihargai oleh orang lain. Faktor yang penting ialah keperluan ini sanggup dipenuhi apabila seseorang itu mempunyai keyakinan diri dan kebebasan, juga pengiktirafan, perhatian, dan evaluasi diri orang lain. Konsep ego seseorang itu berkait rapat dengan perasaan penghargaan diri. Berdasarkan Saedah, Zainun, dan Tunku Mohani (1996 : 13) mengungkap kata-kata Kubiniec, 1970, ‘Orang yang mempunyai konsep diri yang berpengaruh lebih berkemungkinan mencapai kejayaan akademik Ini bertepatan sekali kalau dihubungkaitkan dengan diri seseorang pelajar itu. Rasa ingin tahu mempunyai pertalian yang bersahabat untuk memenuhi kehendak ini. Rasa ingin tahu ini juga akan menggerakkan pelajar tersebut mendapatkan pengetahuan dan pengalaman yang menarik perhatian mereka.
Keinginan ini juga mendorong pelajar untuk berguru dan mencari pengetahuan dengan membaca buku, mentelaah, menjalani proses pembelajaran atau mencuba berbagai-bagai kasus yang belum dialaminya. Oleh itu menjadi kiprah seseorang guru memperlihatkan tugasan, yang sesuai untuk diterokai serta yang bisa dan boleh dilaksanakan oleh pelajar. Pelajar akan mencicipi diri mereka penting apabila sesuatu tugasan yang diberi sanggup dilaksanakan dengan sebaiknya. Ini sanggup memupuk diri pelajar untuk lebih berkeyakinan seterusnya harapan dan minat mereka untuk terus berguru dan berjaya makin meluap-luap. Seseorang guru juga perlu berusaha dan memastikan jangan ada pelajarnya yang gagal atau tercicir kerana mereka ini akan mencicipi penghargaan dirinya amat rendah.

2.5  Keperluan Penyempurnaan Kendiri
Konsep kendiri ialah pengertian atau kefahaman seseorang terhadap dirinya sebagai individu yang aneh yang mempunyai satu ciri-ciri yang unik atau istimewa ( Shaffer,1985 ).Ia membawa maksud bagaiman seseorang individu itu beropini dan menganggap dirinya.Penyempurnaan kendiri pula bermaksud apa yang seseorang itu boleh jadi, ia mesti jadi, iaitu potensinya dilahirkan. Anggapan dan pendapat itu ialah berasaskan kepekaan dan kesedaran perihal kekuatan dan kelemahannya.Kesedaran itu pula lahir daripada maklum balas, gerakbalas atau preaksi individu lain disepanjang pergaulan, sosialisasi atau interaksi dengan individu lain.
Cohen (1959) menjelaskan bahawa orang yang mempunyai konsep kendiri yang tinggi dikonsepsikan sebagai orang yang menyukai atau menghargai dirinya dengan melihat dirinya berkebolehan dalam relasi dengan dunia luar. Manakala mereka yang mempunyai konsep kendiri yang rendah pula melihat dirinya sebagai orang yaang membenci dan tidak menghargai dirinya.Iaitu seseorang yang tidak berkebolehan untuk berhubung secara berkesan dengaan persekitarannya.
Peringkat penyempurnaan kendiri ini ialah peringkat yang paling tinggi dan hanya diperolehi apabila semua keperluan peringkat bawah itu telah dipenuhi. Demikian pula mengikut Atan Long (1976 : 148) daripada Maslow (1970), keperluan untuk penyempurnaan kendiri itu ialah keperluan yang menjadi kemuncak atau yang tertinggi di dalam peringkat sistem keperluan manusia. Keperluan ini hanya sanggup dicapai sehabis seseorang itu memenuhkan keperluan lain yang terdapat pada peringkat yang lebih bawah di dalam sistem keperluan tadi. Menurutnya lagi, keperluan penyempurnaan diri ini merupakan pemenuhan keseluruhan keperluan manusia.
Ini bermakna seseorang yang telah mencapai peringkat ini telah sanggup memenuhi keperluan untuk mendapatkan keindahan dan estetika; ia telah sanggup dengan sepenuhnya akan makna hidup; ia sanggup mendapatkan keadaan dirinya dan orang lain; ia mencicipi bangga perihal nikmat hidup dan telah memakai kebolehannya dengan semaksimanya.
Penerimaan diri berlaku melalui sosialisasi dengan individu lain.Sikiranya individu itu diterima oleh orang lain, beliau juga akan mendapatkan dirinya.Penerimaan diri boleh mempengaruhi tindak tanduk individu dalam menghadapi cabaran hidup ini.Manakal perhargaan diri pula bermaksud perilaku penerimaan atau tidak penerimaan individu terhadap dirinya.Individu yang tinggi penghargaan dirinya selalu berkebolehan membenteras dan mengatasi kegawatan persenoliti serta kurang upaya mengendalikan persoalan yang timbul dalam hidupnya.
Untuk membina konsep kendiri yang positif ibu pada dan para pendidik perlu memberi dorongaan, sumbangan dan sokongan kepada murid. Bantuan fasilitas dan sokongan moral perlu dalam pembelajaran mereka. Ibu bapa dan pendidik juga perlu menyediakan segala jenis pengalaman hidup untuk membantu murid menyebarkan talenta atau potensi mereka.
Dalam meniti arus kehidupan untuk membantu murid menyebarkan talenta atau potensi mereka. Di sekolah, terdapat banyak ruang atau peluang-peluang yang diberi atau disediakan kepada pelajar-pelajar untuk mencapai peringkat penyempurnaan kendiri ini menyerupai pemilihan aktiviti oleh pelajar sendiri, rancangan berguru yang bebas juga sesi bimbingan kaunseling. Melalui aktiviti-aktiviti tersebut pelajar sanggup menentukan jenis pengetahuan atau kemahiran yang mereka kehendaki dan mereka juga bebas memakai masa untuk menyebarkan pengetahuan atau kemahiran itu Apabila pelajar berusaha untuk mencapai peringkat penyempurnaan kendiri, maka mereka mesti berguru dengan tekun, bersungguh-sungguh, serta melipatgandakan perjuangan melalui arah yang tegas dan berdisiplin. Di samping itu pelajar juga perlu mengetahui had aktiviti mereka.
Dalam membantu para pelajar berjaya mencapai sehingga peringkat ini, guru perlu memainkan peranannya. Guru harus membantu menyuburkan minat, bakat, juga kebolehan pelajar dengan menjadi pembimbing atau fasilitator kepada mereka. Dengan ini pelajar dan guru berjalan seiringan dalam memenuhi satu matlamat. Kesan daripada itu proses pengajaran serta pembelajaran sanggup ditingkatkan seterusnya mendatangkan manfaat kepada semua pihak.

2.6   Keperluan Mengetahui
Keperluan mengetahui ialah berkaitan dengan perasaan ingin tahu sesuatu perkara. Ia berhubung juga dengan keperluan mencari, menyusun serta menganalisis sesuatu maklumat. Untuk mengetahui sesuatu perkara, seseorang itu mestilah berusaha mencari jawapan mengenai makna kehidupannya dan perihal kewujudan dirinya. Dalam konteks sekolah, guru mestilah sentiasa mengajar dengan cara ikuiri inovasi dan kajian supaya semua pelajar sanggup melibatkan diri dalam proses mencari maklumat dan pemikiran reflektif.

2.7  Keperluan Estetik
Keperluan estetik ialah merujuk kepada keperluan insan untuk mempunyai dan memahami keindahan dan kecantikan dalam dirinya. Salah satu untuk mempunyai perasaan tersebut ialah dengan cara mempunyai baranganyang elok dan mempunyai unsur-unsur kesenian dalam dirinya. Akibat keperluan ini insan sanggup membelanjakan beratus malahan beribu ringgit untuk mempunyai barangan yang indah .
Dalam konteks sekolah pula, pelajar perlu digalakkan supaya lebih melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang sanggup menyebarkan otak kanan mereka menyerupai dalam bidang drama, muzik dan sebagainya.

3.0  APLIKASI
Tugas guru semakin mencabar semasa menjalankan tugasnya sebagai
pendidik sampaumur ini.Dalam pengajaran dan pembelajaran, motivasi dianggap sebagai satu unsur yang membolehkan murid melibatkan diri secara aktif.Di samping itu ianya menjadikan proses pembelajaran berlaku dalam situasi yang bermakna,berfaedah dan menyeronokan.Guru merupakan penggagas kepada muridnya supaya berjaya dalam pembelajaran.
Guru hendaklah sentiasa memberi peneguhan serta-merta kepada muridnya apabila mereka memperlihatkan tingkahlaku positif. Peneguhan ini boleh diberi dalam pelbagai bentuk menyerupai pujian, senyuman atau hadiah. Secara tidak pribadi sanggup mempertingkatkan lagi aras motivasi serta meningkatkan prestasi murid-muridnya.
Guru perlu memastikan setiap mata pelajaran yang diajar menarik minat muridnya. Guru mesti menentukan proses pengajaran dan pembelajaran itu sentiasa aktif, bersifat menyelidik, menyeronokkan dan bermanafaat. Aktiviti pembelajaran perlu menggalakkan interaksi sosial dan interaksi dalam kumpulan. Penyampaian pengajaran yang tidak menarik boleh mengakibatkan murid-murid merasa bosan. Oleh itu, guru perlu menyerapkan pelbagai unsur aktiviti menyerupai proses penyelidikan, keseronokan dan sebagainya.Guru boleh menyuruh murid ke perpustakaan atau makmal komputer untuk mencari maklumat perihal topik-topik yang berkaitan dengan pelajaran yang dipelajari.Guru juga boleh mengadakan lawatan sambil berguru ke tempat-tempat yang bersejarah atau daerah yang sesuai dengan pelajaran.Ini ialah mempunyai kegunaan untuk pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran pragmatis kerana mereka sanggup melihat pertalian antara teori dan fakta yang dipelajari dengan situasi sebenar.Selain itu, guru boleh mengadakan sentra atau ruang untuk sudut mata pelajaran bagi mempamerkan segala alat bantu mengajar menyerupai carta, peta dan sebagainya.
Guru menggalakkan murid-murid memakai pelbagai materi rujukan.Guru dilarang mengharapkan kepada buku teks sahaja.Guru perlu memakai pelbagai materi yang mempunyai unsur-unsur kreatif menyerupai materi dari internet, komik, CD-ROM , bahan-bahan daripada akhbar dan bahan-bahan bacaan lain.Murid mesti digalakkan untuk menghasilkan ciptaan menurut idea-idea dan minat sendiri.

4.0  KRITIKAN
Teori Maslow perihal keperluan telah mendapatkan kritikan. Terdapat dua kelemahan teori motivasi Maslow. Pertamanya perihal keperluan individu. Keperluan individu tidak selalunya mengikut susunan hierarki sepertimana yang telah dinyatakan di atas tadi. Keduanya, keperluan seseorang murid berbeza kerana menjadi ketara mengikut tempoh atau masa sesuatu kiprah dijalankan. Walau bagaimanapun seni administrasi Maslow menciptakan kategori keperluan, menentukan hierarki yang mustahak amat bermanfaat dalam meninggikan motivasi kerja.

4.1) Teori kognitif Tentang Motivasi.
Penganut teori-teori kognitif beropini bahawa individu bermotivasi apabila mereka mengalami keadaan ketidakseimbangan kognitif atau satu harapan mencari penyelesaian kepada sesuatu masalah. Guru perlu menentukan muridnya mengalami harapan mencari maklumat atau penyelesaian. Guru juga perlu memastikan pembelajaran berjalan dengan baik.

4.2) Teori Motivasi Pencapaian.
Menurut teori ini, pencapaian seseorang individu cenderung untuk berjaya atau mencapai kejayaan ke aras yang paling tinggi.Pada masa yang sama, mereka akan mengelakan kemungkinan mengalami kegagalan.Apabila murid berjaya, mereka membina matlamat yang realistik bagi diri mereka dan kejayaan tersebut telah menguatkan keperluan untuk pencapaian selanjutnya.


5.0  PENUTUP
Sesuatu matlamat pada satu peringkat berjaya dicapai akan menimbulkan perasaan untuk memenuhi kepuasan pada peringkat yang lebih tinggi. Oleh itu pendidik harus mengetahui langkah-langkah yang praktikal sejajar dengan diri seseorang pelajar demi hendak memenuhi kehendak pelajar. Dengan itu kepuasan berguru dalam keperluan motivasi boleh dicapai seterusnya menanamkan minat pelajar menyebarkan potensinya.
Jelaslah bahawa keperluan itu mempunyai matlamat yang mesti dicapai bagi memenuhkan keperluan tersebut. Matlamat ini mempunyai nilai yang tertentu kepada seseorang mahupun seorang pelajar yang memerlukannya. Teori Hiraki Maslow tegas memberi konsep bahawa perkembangan individu atau pelajar ini perlu melalui beberapa tingkat kepuasan atau dengan kata lain proses perkembangan individu itu merupakan satu perjuangan yang berterusan dalam persekitaran sosial sehingga mencapai kecemerlangan.
Oleh itu bagi meninggikan atau mempertingkatkan lagi proses pengajaran juga pembelajaran di dalam kelas, guru seharusnya peka dan bijak menentukan apa keperluan seseorang pelajar. Dengan menyedari keperluan seseorang pelajar guru sanggup mengatur seni administrasi serta alternatif yang lebih praktikal demi kecemerlangan yang semaksimumnya.


Referensi;

Atan Long (1976). Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Drs. Wasty Soemato (1987), Psikologi Pendidikan, Jakarta, PT Bina
Aksara.
Lester D. Crow, Alice Crow (1980). Psikologi Pendidikan Untuk
Perguruan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Lingren (1959), Psychology of Personal and Social Adjustment, Second
Edition, New York. American Book Company.
Mok Soon Sang (2000). Nota dan Latihan Ilmu Pendidikan : Pendidikan
di Malaysia dan Psikologi Pendidikan 1. Kuala Lumpur : Kumpulan
Budiman Sdn. Bhd.
Moustakas (1953), Children in Play Therapy, New York, McGraw-Hill
Book Company.
Rohaty Mohd. Majzud (1992), Psikologi Perkembangan,Kuala Lumpur,
Saedah, Zainun, Tunku Mohani (1996). Motivasi Dalam Pendidikan.
Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd..
Sufean Hussain (1993). Pendidikan di Malaysia : Sejarah, Sistem dan
Falsafah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka

Sumber utama: http://tuanmat.tripod.com/teorimaslow.html dengan sedikit terjemahan bahasa.

0 Response to "Mengenal Teori Motivasi Maslow"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel